Analiza stanu przygotowania jednostki OSP w Twardogórze w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym rozpoczęła część sprawozdawczą z pracy burmistrza XXXV sesji rady miejskiej, która odbyła się 24 kwietnia.
Stan przygotowania OSP w Twardogórze do działań ratowniczych Ocenę dobrą przyznał komendant powiatowy PSP w Oleśnicy OSP w Twardogórze za 2013 rok. Taka też była gotowość operacyjna tej jednostki, której średni czas wyjazdu ze strażnicy od momentu zaalarmowania wyniósł 4 min. Czynnych członków OSP w Twardogórze jest 37. W szkoleniu podstawowym strażaka w 2013 r. uczestniczyło 5 druhów, w szkoleniu z zakresu ratownictwa technicznego - 8, zaś w szkoleniu KPP - 3. OSP w Twardogórze w sumie interweniowała 177 razy (pożary - 121, inne zdarzenia - 56), OSP Goszcz - 3 (inne zdarzenia - 3), OSP Domasławice - 25 (pożary - 18, inne zdarzenia - 7), OSP Grabowno Wielkie - 32 (pożary - 28, inne zdarzenia - 4). Za niepojący uznał fakt, że w zeszłym roku obniżyła się ilość członków czynnych w wieku 18-65 lat biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych. W jednostce OSP Twardogóra ilość ta zmniejszyła się z 40 do 23 osób. Analizę przedstawił Sławomir Pieprzyk - naczelnik Wydziału Operacyjnego PSP w Oleśnicy.
Warunki sanitarno-higieniczne w placówkach oświatowych Informację dotyczącą warunków sanitarno - higienicznych w placówkach oświatowych gminy Twardogóra, sporządzoną przez Państwowy Powiatowy Inspektorat Sanitarny w Oleśnicy, przedstawiła radnym inspektor Wioletta Cijka. Obiekty kontrolowano pod kątem stanu sanitarno-technicznego, infrastruktury do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego i rekreacji, nadzoru nad substancjami i preparatami chemicznymi, ergonomii, rozkładów zajęć lekcyjnych oraz dożywiania dzieci i młodzieży. Stan sanitarny w niepublicznym żłobku mieszczącym się przy ul. Partyzantów 3 nie budzi zastrzeżeń. Kontrola przedszkoli: publicznego i niepublicznego w zakresie stanu sanitarno-technicznego urządzeń, posiadanych certyfikatów, zabezpieczeń placów zabaw, nie stwierdziła nieprawidłowości. Kontrole przeprowadzono również w 4 szkołach podstawowych i gimnazjum. Stan sanitarno-techniczny pomieszczeń szkolnych nie budził zastrzeżeń. Instytucja kontrolująca uznała, że baza do prowadzenia zajęć WF-u jest wystarczająca. Wykonane w placówkach pomiary natężenia oświetlenia sztucznego wykazały zgodność z normą. W żadnym ze skontrolowanych obiektów nie stwierdzono zaniedbań w zakresie czystości i porządku.
Wykonanie zadań z zakresu GPPiRPA Radni zostali również zapoznani z wykonaniem zadań z zakresu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w gminie Twardogóra w 2013 r. Inspektor Krystyna Sulimka poinformowała, że w Gimnazjum nr 1 przeprowadzony został program profilaktyczny „Dopalacze mogą Cię wypalić”, adresowany głównie do młodzieży, u której w większości nie nastąpiła inicjacja związana z dopalaczami i narkotykami, miał charakter uprzedzający. Jego zadaniem było zapobieganie przedwczesnemu używaniu substancji psychoaktywnych. W programie udział wzięło 268 uczniów klas II i III.
Gospodarka odpadami Informację dotyczącą funkcjonowania nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w II półroczu 2013 r. przedstawił zastępca burmistrza Jan Bernacki. Z raportu wynika, że rozkolportowano w tym czasie około 4600 formularzy deklaracji do właścicieli bądź najemców nieruchomości zamieszkałych lub niezamieszkałych. Do 15 kwietnia br. z nieruchomości zamieszkałych na terenie miasta nie dostarczono 19 deklaracji, z niezamieszkałych - 13. Jeżeli chodzi o teren wiejski, to z nieruchomości zamieszkałych nie wpłynęło 20 deklaracji, a z niezamieszkałych - 13. Do podmiotów, które takich deklaracji nie złożyły, wysłano postanowienia o wszczęciu procedury wydania decyzji administracyjnej ustalającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadów. W stosunku do sześciu podmiotów wydano decyzje administracyjne ustalające wysokość takich opłat. W II półroczu 2013 r. wpłynęło 922 147 zł opłat za gospodarowanie odpadami. Dodatkowo konto opłat zostało zasilone kwotą 8 335 zł z tytułu sprzedaży odpadów przeznaczonych do recyklingu, odzysku lub ponownego użycia. Jak już informowaliśmy, odbiór odpadów gmina zleciła swojemu podmiotowi - Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, co pozwala na pełną kontrolę nad ilością zebranych odpadów oraz pełną wiedzę o tym, gdzie zostały przetransportowane i przez kogo. Za niezorganizowanie przetargu na wyłonienie firmy zewnętrznej Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu nałożył na gminę karę w wysokości 10 tys. zł (przy możliwej wysokości 50 tys. zł). Gmina odwołała się od tej decyzji do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie, który podtrzymał w mocy decyzję Inspektora Wojewódzkiego. Gmina zamierza skorzystać z przysługującej procedury odwoławczej do kolejnych instancji, gdyż jest przekonana, że postępuje zgodnie z prawem, wykonując zadanie samodzielnie na zasadzie określonej w dyrektywie unijnej „in house”. Odpady są wywożone do Rudnej Wielkiej w gminie Wąsosz, gdzie cena przyjęcia zmieszanych przez tamtejszy RIPOK wynosiła 387,72 zł za tonę, a zielonych - 278,83 zł. Koszty funkcjonowania systemu za II półrocze wyniosły 939 253 zł. W całym 2013 r. z masy odpadów biodegradowalnych przeznaczono do składowania 8,6 proc., przy dopuszczalnym w ubiegłym roku poziomie ograniczenia odpadow biodegradowalnych przeznaczonych do składowania wynoszącym 50 %. Docelowo do 2020 r. wymagane jest ograniczenie do poziomu 35 proc. Spośród masy odpadów opakowaniowych ze szkła, tworzyw sztucznych, papieru i metali mieszkańcy gminy Twardogóra wysegregowali 26,5 proc. (minimalny wymagany poziom w ubiegłym roku wynosił 12 %). Docelowo do 2020 r. wymagane jest osiągnięcie 50 proc.
Czego dotyczyły podjęte uchwały:
- zmian w wieloletniej prognozie finansowej
- zmian budżetu i w budżecie gminy na rok 2014. Dochody zwiększono o 1 090 718 zł do kwoty 40 102 147 zł, natomiast wydatki wzrosły o taką samą sumę do 38 219 368 zł
Zwiększono dochody o kwotę: » 541.680 zł - dotacja na „Budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Dąbrowa - etap I” ze środków PROW na lata 2007-2013 » 80.430 zł - otrzymana pomoc finansowej na „Przebudowa dróg jako dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowości Chełstówek”. » 764.780 - dotacja z Województwa Dolnośląskiego na „Przebudowę dróg jako dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Chełstówek, Nowa Wieś Goszczańska, Drogoszowice-Sosnówka”. » 12.428 zł - dotacja od Wojewody Dolnośląskiego na dofinansowanie stypendiów dla uczniów Zmniejszono dochody o kwotę: » 169.580 zł - środki ze sprzedaży nieruchomości w miejscowości Łazisko. » 58.600 zł - środki pozyskanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na „Przebudowę Miejskiej Oczyszczalni Ścieków przy ulicy Lipowej w Twardogórze”, w związku z korektą wynikająca z rozliczenia kosztów realizacji zadania Zwiększono wydatki o kwotę: » 331.000 zł - środki przeznaczonych na wniesienie opłaty z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntów położonych w Chełstówku. » 52.000 zł - środki przeznaczone na wykonanie nakładki na ulicy Partyzantów w Twardogórze » 11.500 zł - środki z przeznaczeniem na „Ścieżka przyrodniczo-edukacyjna w wąwozie przy centrum oświatowo-sportowym w Twardogórze. Rozszerzono zakres rzeczowy projektu o zakup pięciu dodatkowych tablic edukacyjnych o tematyce ekologicznej. » 250.000 zł - środki na „Budowę ogólnodostępnego wielofunkcyjnego boiska sportowego przy ulicy Jadwigi w Twardogórze” » 764.790 zł - środki na „Przebudowę dróg jako dróg dojazdowych do gruntów rolnych w miejscowościach Chełstówek, Nowa Wieś Goszczańska, Drogoszowice-Sosnówka”. » 12.428 zł - środki na stypendia dla uczniów Zmniejszono wydatki o kwotę: » 100.000 zł - środki na „Modernizację chodników na terenie miasta i gminy Twardogóra.” » 200.000 zł - środki na „Budowę ścieżki pieszo-rowerowej w Drogoszowicach na odcinku Drogoszowice-Sosnówka w ramach systemu ścieżek pieszo-rowerowych Gminy Twardogóra” » 31.000 zł - wydatki na wykup nieruchomości.
- zmiany uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawnych, przypadających gminie Twardogóra i jej jednostkom podległym oraz warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów uprawnionych do udzielenia przedmiotowych ulg; Ustalono, że do umorzenia wierzytelności, rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności w przypadku wierzytelności Gminy Twardogóra oraz jednostek organizacyjnych gminy, dla wierzytelności przekraczających dwukrotność minimalnego wynagrodzenia w skali roku, uprawniony jest Burmistrz Miasta i Gminy Twardogóra. Kierownicy jednostek posiadają takie uprawnienia w przypadku, gdy wierzytelności ich jednostek nie przekraczają ww. kwoty.
|