top

Strona główna Archiwum
Z XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Twardogórze Drukuj
Poniedziałek, 16 Wrzesień 2013 07:30

XVIII Sesja Rady Miejskiej w TwardogórzePierwsza po wakacjach sesja rady miejskiej odbyła się 12 września. Nową twarzą wśród przybyłych gości był świeżo wybrany sołtys Goli Wielkiej Łukasz Witkowski, zaś nowym-starym radnym, który zastąpił Stanisława Adamskiego, był Andrzej Hnat z Chełstowa. Ten drugi złożył ślubowanie, a następnie odebrał zaświadczenie o wyborze od przewodniczącej Gminnej Komisji Wyborczej Ireny Dulik.

 

Jakie wykonanie budżetu?
Realizacja budżetu w I półroczu 2013 r. przebiegała prawidłowo. Na plan 41.910.771,91 zł dochody zostały wykonane w 45,69%, co daje 19.149.639,42 zł, natomiast wydatki na plan 45.147.181,91 zł zostały zrealizowane w 30,23%, tj. w kwocie 13.646.906,10 zł.
– Na planowane saldo -3 236.410,00 osiągnęliśmy nadwyżkę kasową w wysokości 5.502.733,32 zł. Jest to dość złudne, gdyż w trakcie realizacji są kontrakty inwestycyjne, których płatności za chwilę skonsumują te środki, które dziś tak okazale wyglądają – sprecyzował burmistrz Jan Dżugaj, informując, że gmina skorzysta z prawa emisji obligacji komunalnych, aby zbilansować swój budżet na koniec 2013. Najprawdopodobniej skredytuje się na poziomie 2 000 000 zł, czyli zgodnie z tym, co wcześniej uchwaliła rada. – Cały czas musimy być czujni i zdyscyplinowani, musimy potrafić szukać zewnętrznych źródeł dofinansowania, a potem umieć z nich korzystać – burmistrz wyciągnął wnioski, by za chwilę podkreślić: – Nie zalegamy żadnej podległej nam jednostce, ani innym konsumentom środków publicznych z budżetu gminy Twardogóra. Wszystkie nasze zobowiązania wobec nich są regulowane na bieżąco.

Niemcy u nas
Po omówieniu tego zagadnienia burmistrz skupił się na inwestycjach i remontach, jakie twardogórski samorząd zamierza dokończyć w roku bieżącym lub przyszłym. Nie krył, że największą bolączką komunikacyjną, a zarazem ogromnym wyzwaniem dla Twardogóry, jest dziś ruch ciężarowy w części ul. Ratuszowej. Szef gminy zwrócił także uwagę na pewien ewenement: zakres I kanalizacji sanitarnej dla wsi Dąbrowa wykonywała firma z... Niemiec. – Wiele się można było od niej nauczyć – przyznał.

Chciałabym, a boję się
Za największy mankament gospodarki finansowej gminy, na który ta nie ma żadnego wpływu, Jan Dżugaj uznał nieudolne finansowanie oświaty w zakresie szkolnictwa podstawowego i gimnazjalnego. – Państwo powinno pomóc samorządom rozwiązać tę kwestię, a zachowuje się jak bohaterka piosenki „Chciałabym, a boję się”. Gminy oczekują pewnych rozwiązań prawnych odciążających ich budżety, a państwo twierdzi, że nie potrafią się gospodarzyć dotacjami, jakie otrzymują. Nie narzekałem i nadal nie zamierzam tego robić, chciałem tylko zwrócić uwagę, że w najbliższym czasie musimy znaleźć około 0.5 mln zł na pokrycie kosztów związanych z wynagrodzeniami dla nauczycieli.

23 658 osób
Dyrektor GOSiR-u Jan Świerad mówił o realizacji programu „Wakacje 2013”. Ogółem ze wszystkich gminnych obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz z zajęć prowadzonych przez GOSiR skorzystało w tym czasie 23 658 osób. I tak, kąpielisko – 17 343, zgrupowania sportowe – 692/4726 osobodni, Orlik – 3 600, imprezy rekreacyjne - 1310, pozostałe zajęcia – 713.

Sprawniej i taniej
Sporą, jak nie największą, część ostatniej sesji zajęło sprawozdanie z nowego systemu gospodarki odpadami. Dla przypomnienia, gmina Twardogóra zdecydowała się nie wyłaniać podmiotu z zewnątrz i zadanie to wykonuje samodzielnie poprzez rodzimy Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Może w ten sposób korzystać z jego sprawdzonych pracowników, cennego sprzętu, wieloletniego doświadczenia i znajomości terenu, co jest bardzo istotne.
Od lipca, a więc od początku funkcjonowania nowego systemu, do urzędu spłynęło ponad 4200 deklaracji. Z miasta nie złożyło ich około 70 właścicieli lokali zamieszkałych, a z terenów wiejskich około 190. Jeżeli chodzi o lokale niezamieszkałe, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza, to z miasta brakuje około 100 deklaracji, a z terenów wiejskich około 70. Jeżeli monity nie przyniosą efektu, to ci, którzy deklaracji nie złożą, będą płacić więcej, jak za odpady zmieszane. W tym miejscu kłania się sprzeczność prawna, polegająca na tym, że segregowanie, według ustawy, jest przecież naszym obowiązkiem i wyższa opłata bynajmniej od niego nie zwalnia.
O plusach samodzielnego realizowania ustawy mówił wiceburmistrz Jan Bernacki. – Największy walor jest taki, że możemy działać elastycznie, czyli gdy realne koszty się zmniejszą, to odczujemy je także my, a w przypadku wyboru firmy zewnętrznej koszty te byłyby stałe. Innymi słowy, jeśliby mieszkańcy zwiększyli segregację, to oszczędności z tego tytułu poniosłaby wyłącznie firma obsługująca – wyjaśnił.
Sama obsługa nowego systemu (bez administracji i windykacji) do tej pory kosztuje gminę około 130 000 zł miesięcznie. W lipcu wpłynęło około 160 000 zł od mieszkańców, a w sierpniu około 148 000 zł.
Wskaźnik ustawowy odpadów segregowanych na ten rok wynosi 12 proc., zaś docelowo, do 2020 r., ma wzrosnąć do 50 proc. Gmina Twardogóra po sierpniu uzyskała 17 proc.
Aby zdopingować i zmobilizować mieszkańców do dokładniejszej segregacji, urzędnicy będą losowo ich kontrolować. – Przyjrzymy się odpadom zmieszanym – tłumaczy Jan Bernacki.
Rośnie ilość posegregowanych odpadów. W lipcu tego roku było ich 32 t, rok wcześniej 31 t, ale już sierpniu – aż 40 t, a poprzednio 30 t.
Jak wiadomo, śmieci z gminy Twardogóra muszą jeździć do oddalonej o ponad 100 km Rudnej Wielkiej, gdzie znajduje się przypisana ustawowo, choć wcale nie najbliższa, Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK). Tam opłata wynosi 400 zł za 1 tonę i najprawdopodobniej jest najwyższa w Polsce (w Ostrowie Wlkp. wynosi 247 zł). Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że kwota 400 zł w Rudnej jest zawyżona tylko o 10 zł, ale co innego mówią ekonomiści, eksperci i praktycy w tej branży. Otóż według nich, do doskonałej, wręcz książkowej, obsługi gmin przez RIPOK wystarczy kwota 300 zł za 1 tonę odpadów zmieszanych.
W sumie przekazywanie odpadów do RIPOK-u w Rudnej to dla gminy miesięczny koszt około 70 000 zł. Będzie mniejszy, gdy zwiększy się segregowalność. I na tym właśnie polega ta elastyczność.
Wypowiedź swego zastępcy skonkludował Jan Dżugaj. – Dziś o ilości i strukturze odpadów mamy wiedzę z każdego miesiąca, ba, nawet z każdego gospodarstwa. Czy warto było się o to bić? Chyba tak. Jesteśmy przekonani, że samodzielnie możemy działać sprawniej i jak najtaniej dla naszych mieszkańców – powtórzył.  
Głos zabrał również Mieczysław Kowalski, przewodniczący komisji strategii i rozwoju. – Postawa państwa ma się nijak do konstytucyjnej zasady pomocniczości – ocenił, zapewniając, że wielu mieszkańców jest dumnych z tego, że ich gmina samodzielnie podjęła się tematu odbioru i wywozu opadów i że w ten sposób nie pozwoliła sobie zburzyć budowanego przez kilka lat systemu, który tak sprawnie funkcjonuje do dziś.

Przerwa na chleb
Ponieważ Twardogóra była niedawno gospodarzem gminno-powiatowych dożynek, jeszcze przed podejmowaniem uchwał przewodniczący Andrzej Obiegło ogłosił krótką przerwę, w trakcie której wszyscy częstowali się chlebem z tegorocznych plonów. Ze swojskim smalcem smakował naprawdę wybornie.

Czas na uchwały
Podjęte uchwały dotyczyły:
- udzielenia pomocy rzeczowej dla Województwa Dolnośląskiego w związku z budową ronda przy komisariacie w Twardogórze;
- zmiany wieloletniej prognozy finansowej oraz budżetu gminy na rok 2013;
- emisji obligacji komunalnych  na kwotę 2 mln. zł oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu;
- zmiany uchwał dotyczących poboru podatków w drodze inkasa oraz ustalenia opłaty od posiadania psów w związku ze zmianą sołtysa w sołectwie Gola Wielka.
- złożenia wniosku o dofinansowanie projektu pn.: „Przebudowa miejskiej oczyszczalni ścieków przy ul. Lipowej w Twardogórze”;
- ustanowienie Placu Kolejowego w Twardogórze drogą gminną;
- zmiany wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz terminu jej składania;
- wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych albo w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami bądź w zakresie prowadzenia schroniska dla bezdomnych zwierząt, grzebowiska zwłok zwierzęcych i ich części, spalarni zwłok zwierzęcych.
- powołania komisji inwentaryzacyjnej ds. komunalizacji mienia.
Treść uchwał jest dostępna w internecie w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem bip.twardogora.pl po wybraniu opcji menu: Prawo lokalne/Uchwały Rady Miejskiej w Twardogórze.

XVIII Sesja Rady Miejskiej w Twardogórze XVIII Sesja Rady Miejskiej w Twardogórze XVIII Sesja Rady Miejskiej w Twardogórze    

 

 

 

 

 

Wersja strony


Zobacz koniecznie


bottom


Oficjalna strona miasta i gminy - www.twardogora.pl