Listopadowe obrady dotyczyły głównie zadań oświatowych i nowej taryfy na zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków. Jednak zanim podjęte zostały uchwały w tych sprawach, tradycyjnie już, burmistrz Jan Dżugaj przedstawił garść informacji bieżących. - Jest już powołany komitet organizacyjny Dni Twardogóry, które tym razem odbędą się 8 i 9.06.2013 r. Niewykluczone, że dojdzie
jeszcze piątek i potrwają w sumie trzy dni. Dobór gwiazd jest w 80 proc. zbieżny z życzeniem internautów, którzy mogli swe propozycje składać w specjalnej sondzie na stronie www.twardogora.pl - Administratorem targowiska miejskiego „Mój rynek” jest ZGKiM. Pieniądze z opłaty targowej są dochodem gminy, która płaci ZGKiM za świadczone usługi. - Rozstrzygnięty został przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości Dąbrowa (zakres 1 i 2). Koszt to około 1 350 000 zł. Termin realizacji zadania przypada na 2013 r. - Do kwietnia 2013 r. obowiązuje nowa umowa z Tauronem na serwisowanie oświetlenia drogowego w całej gminie. Wszelkie zgłoszone do urzędu usterki i mankamenty firma będzie usuwać raz w miesiącu. - Staliśmy się właścicielami budynku dworca PKP i innych bezpośrednio do niego przylegających obiektów. Gmina podpisała akt notarialny, na mocy którego przejęła również na własność pl. Kolejowy. - To pierwszy krok ku temu, aby miejsce to zmienić na gust i upodobanie twardogórzan. Czy nam się to uda, czas pokaże - stwierdził burmistrz. - Choć postępowanie ofertowe wcale nie było koniecznością, gmina Twardogóra ogłosiła je, by upewnić się, że oferta bankowa, z której korzystała, jest najlepsza, czyli najkorzystniejsza. Ponownie wybrała Bank Spółdzielczy w Oleśnicy o/Twardogóra, którego warunki okazały się najkorzystniejsze. - Nie dojdzie do podpisania umowy na wykonanie dokumentacji budowlanej związanej z opracowaniem projektu dla zadań związanych z infrastrukturą sanitarną w części północnej, zachodniej i wschodniej gminy Twardogóra. Gmina zdecydował się odstąpić od umowy, ponieważ jej partner okazał się niewiarygodny i nie przestrzegał warunków umowy. - W trybie ekspresowym się tym tematem zajmiemy i ogłosimy nowy przetarg - Jan Dżugaj uspokoił mieszkańców Olszówki, którzy czekają na przebudowę drogi w swej miejscowości, że ta sytuacja nie ma wpływu na termin realizacji. - Opracowany został projekt budżetu na 2013 rok. Po stronie szacowanych dochodów widnieje kwota 40 068 000 zł, a po stronie wydatków 41 700 000 zł. Wydatki bieżące stanowić będą 28 400 000 zł. - Na inwestycje planujemy wydać 13 300 000 zł, ale należy pamiętać, że jeżeli nie otrzymamy dotacji zewnętrznych, to nominał ten stanie się wielkością wirtualną - dodał szef gminy. Zachowany zostanie parytet: dochody własne - wydatki bieżące. Różnica pomiędzy nimi musi być większa lub równa zeru, a w przypadku Twardogóry wyniesie około 2 400 000 zł. - Twardogórski samorząd jest w trakcie wdrażania nowego systemu gospodarki odpadami, który powinien być gotowy najpóźniej do 1 lipca 2013 r. W związku z tym tematem, burmistrz poinformował, że w najbliższym czasie zostaną przedstawione Radzie miejskiej projekty uchwał, które należy przyjąć w tym roku. W związku z realizacją uchwały w sprawie likwidacji ZGKiM odpowiedział na kilka pytań zadanych mu wcześniej przez mieszkańców. Pierwsze brzmiało: „Czy został już rozstrzygnięty nabór kandydatów na członków Rady Nadzorczej (RN) spółki ZGKiM? Odpowiedź: Złożono 12 ofert pisemnych i kilka ustnych, ale nie w ramach ofertowania, a zwykłego ogłoszenia, poprzez które chcieliśmy uzyskać informację, na ile potencjalnie uprawnionych osób będziemy mogli liczyć. Nie był to konkurs - powtórzył burmistrz. „Jak liczna będzie RN ZGKiM? Odpowiedź: Według projektów dokumentów, składać się powinna z 3 osób. „Czy obecny dyrektor będzie kierował także spółką?”. Odpowiedź: To pytanie nie do mnie, gdyż prezesa wybiera RN, a tej jeszcze dziś nie ma. „Ile będą zarabiać członkowie RN ZGKiM?”. Jeszcze tego nie wiemy. Plusy i minusy oświaty Sprawozdanie z realizacji zadań szkolnych przedstawiła insp. Wioletta Cijka. W gminie Twardogóra funkcjonuje 1 przedszkole publiczne (287 dzieci), 4 szkoły podstawowe (788 uczniów) i 1 gimnazjum (488 uczniów) oraz jedno przedszkole niepubliczne (30 dzieci) współfinansowane przez gminę. We wszystkich placówkach szkolnych prowadzonych przez gminę uczniów jest 1236 (23,8 to średnia na jeden oddział), a nauczycieli 139. Dyplomowani stanowią 47 proc., mianowani - 35 proc., kontraktowi - 12,5 proc i stażyści - 4,6 proc. W sprawdzianie na koniec VI klas najlepiej wypadła SP nr 2, a najgorzej SP w Grabownie. Ogółem w 2012 r. gmina wydała na oświatę 11 629 738 zł przy niespełna 7 000 000 zł subwencji. Nakłady na dowożenie i opiekę nad uczniami pochłonęły 547 505 zł, a stypendia szkolne o charakterze socjalnym 14 993 zł. - Na pewno pozytywami naszej oświaty są: dobra infrastruktura lokalowa, wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne oraz dobre wyniki ze sprawdzianów i egzaminów - wymieniał burmistrz, który do mankamentów zaliczył wysokie wydatki na oświatę w stosunku do środków otrzymywanych w ramach subwencji. - Na strukturę tych kosztów ogromny wpływ ma znaczny spadek ilości uczniów, a przy tym brak racjonalizacji zatrudnienia nauczycieli. 70 uczniów w Grabownie Wielkim jest bardzo małą ilością dzieci, a więc jest to problem, który trzeba mocno zdiagnozować - zauważył burmistrz, który zaproponował: - Rozwiązanie tej patowej sytuacji jest jedno: pracować i podejmować decyzje. A będzie to możliwe tylko wtedy, jeżeli skończymy z podziałem na „my” - nauczyciele i „oni”, czyli organ prowadzący. Nasza oświata wcale nie jest zła, tylko trzeba myśleć, co należy zrobić, żeby była jeszcze lepsza - burmistrz Jan Dżugaj zwrócił się do dyrektorek, siedzących obok prezydialnego stołu. Jakie opłaty? Cena 1 m 3 dostarczonej wody w 2013 r. kosztować będzie 4,06 zł + VAT, a cena 1 m 3 odprowadzonych ścieków - 4,42 zł + VAT (mniej niż dotychczasowa, tj.4,49zł. + VAT).
|