16 i 25 czerwca odbyły się VII i VIII sesja Rady Miejskiej w Twardogórze. W miniony czwartek radni udzielili burmistrzowi absolutorium z wykonania budżetu na 2014 rok. Przedstawiając sprawozdanie ze swojej pracy burmistrz przypomniał, że mamy za sobą wybory we wszystkich 18 sołectwach. Pogratulował wybranym sołtysom i radom sołeckim.
Wyniki Wyborów sołtysów i rad sołeckich
w Gminie Twardogóra na kadencję 2015-2019 przedstawiają się następująco:Bukowinka - sołtys Henryk Górkowy; rada sołecka: Michał Karkulowski (przewodniczący), Zofia Kulik (zastępca przewodniczącego), Andrzej Karkulowski
Chełstów - sołtys Tomasz Srokosz; rada sołecka: Edyta Choduń (przewodnicząca), Renata Pawałowska (zastępca przewodniczącego), Janusz Dec, Aleksander Stanisławski, Damian Kikut.
Chełstówek - sołtys: Janusz Kremza; rada sołecka: Stanisław Adamski (przewodniczący), Paweł Czuliński (zastępca przewodniczącego), Aldona Franc, Bogdan Kołecki i Roman Krzywański.
Dąbrowa - sołtys Dorota Kawałko; rada sołecka: Zbigniew Gąsior (przewodniczący), Ryszard Kawałko (zastępca przewodniczącego), Leszek Pater, Sylwia Kubera
Domasławice - sołtys Agata Jesionka; rada sołecka: Urszula Bałabuszko (przewodnicząca), Wiesława Kocik (zastępca), Daniela Kotala, Urszula Fryt, Dorota Czulińska
Drągów - sołtys Monika Zając; rada sołecka: Agnieszka Gaber (zastępca przewodniczącego, Sławomir Sosnowski, Renata Weszka, Kinga Zając, Wioletta Wodnicka (przewodnicząca)
Drogoszowice - sołtys Jarosław Przyślak; rada sołecka Szymon Franc(przewodniczący), Ryszard Luty (zastępca przewodniczącego), Władysław Raczkowskiego
Droździęcin - sołtys Elżbieta Polak; rada sołecka: Dawid Wesołowski (przewodniczący), Krzysztof Trela (zastępca), Andrzej Larwiński, Leszek Polak, Bronowicki Łukasz
Gola Wielka – sołtys Wiesław Szymczykiewicz; rada sołecka: Józef Klepak (przewodniczący), Adam Początek (zastępca przewodniczacego), Krzysztof Błasiak i Stanisław Ignor.
Goszcz - sołtys Stanisław Kadela; rada sołecka Zbigniew Stanisławiszyn (przewodniczący), Rafał Gierszon (zastępca przewodniczacego), Teresa Szymczyk, Henryk Zapeński, Daniel Sobiński, Tomasz Białecki, Grażyna Zaleska, Małgorzata Rudkiewicz-Sobińska, Joanna Ozga
Grabowno Małe - sołtys Dariusz Mozol, rada sołecka: Maciej Marcinkowski (przewodniczący), Marcin Ginda (zastępca przewodniczącego), Krzysztof Dzimidowicz, Krystian Okrutny, Mariusz Wyglądacz
Grabowno Wielkie - sołtys Waldemar Filipczak; rada sołecka: Janina Zabawa (przewodnicząca), Piotr Wewiór (zastępca), Bożena Szulc, Henryk Walaszczyk, Genowefa Wesołowska
Łazisko - sołtys Michał Wieczorek; rada sołecka: Adam Kitliński (przewodniczący), Mirosława Rudkiewicz (zastępca przewodniczącego), Magdalena Ciosek, Wojciech Kowalski, Zdzisław Laskowski
Moszyce - sołtys Dariusz Skrzypczyński; rada sołecka: Roksana Skrzypczyńska (przewodnicząca), Mariusz Hanicki (zastępca), Jolanta Adamska, Witold Grab, Adam Przybył
Nowa Wieś Goszczańska - sołtys Marek Rusinek; rada sołecka: Jolanta Rusinek (przewodnicząca), Grażyna Puchała (zastępca), Anna Szczepaniak
Olszówka - sołtys Stanisław Marszałek; rada sołecka: Józef Mielnik (przewodniczący), Marzena Marszałek (zastępca), Marzena Czerniawska, Łucja Grabowska, Adam Kramarz, Andrzej Kuziela, Paweł Marczyk, Aleksandra Perit, Rafał Załomski
Sądrożyce - sołtys Halina Makarczuk; rada sołecka: Bożena Gierus (przewodnicząca), Jan Sobiś (zastępca), Beata Fijałkowska
Sosnówka - sołtys Daniel Nicpoń; rada sołecka: Czesław Pronobis (przewodniczący), Wioletta Moraś – Mulica (zastępca przewodniczącego, Iwona Pawłowicz.
Burmistrz poinformował, że poza 2-3 sołectwami w wyborach była wysoka frekwencja. Tylko w Grabownie Wielkim było konieczne zwołanie drugiego zebrania, gdyż frekwencja była poniżej wymaganych 10 %. Natomiast w Drągowie w wyborach uczestniczyło ok. 40 % uprawnionych. To świadczy o tym, że mieszkańcy naszych sołectw są zainteresowani tym kto rządzi w sołectwie, są zainteresowani współpracą. Bardzo dobrze też wróży na przyszłość. Burmistrz podkreślił duże zaangażowanie społeczności naszych wiosek i wyraził nadzieję, że te wybory spowodują jeszcze lepsze uaktywnienie wszystkich rezerw, inicjatyw ku radości mieszkańców tych społeczności.
Zostały
odebrane prace wykonywane w Zespole Pałacowo-Parkowym w Goszczu. W pierwszych dniach lipca zajrzy do niego konserwator zabytków, który jest zainteresowany zobaczeniem tego co ujrzało się w nim zrobić. Oficjalnego otwarcia obiektu po remoncie planowane jest w połączeniu z uroczystą sesją z okazji 25-lecia samorządu która odbyłaby się, po wcześniejszym ustaleniu z przewodniczącym rady, w wyremontowanym pomieszczeniu. Pierwszy etap renowacji zespołu pałacowego jest już za nami.
Poinformował, że tuż przed sesją
udało się dokonać odbioru ścieżki pieszo-rowerowej prowadzącej z Drogoszowic do Sosnówki. Ta inwestycja i remont pałacu zostaną rozliczone jeszcze w czerwcu, gdyż jest to warunek otrzymania na nie unijnych pieniędzy.
Zbigniew Potyrała
przypomniał o uroczystych obchodach 65-lecia twardogórskiej biblioteki, które trwały od koncertu gitarowego 14 czerwca w kościółku pw. Św. Trójcy do pięknego spektaklu i uroczystości, które odbyły się 19 czerwca w auli Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych. Biblioteka pokazała całą swoją działalność w pełnej okazałości. Burmistrz złożył gratulacje Pani dyrektor.
Podpisana została z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska
umowa na dofinansowanie budowy kanalizacji w Goszczu i Grabownie Wielkim. Warunkiem otrzymania tych środków jest zakończenie prac w określonym w umowie terminie.
Gmina była organizatorem podsumowania, zakończenia
siatkarskiego turnieju rozegranego w ramach programu Volleymannia Dolny Śląsk. W której uczestniczyło 16 dolnośląskich gmin. Jest to coś w rodzaju takiej ścieżki a nawet drogi czy autostrady sportowej dla młodych siatkarek. Nasze zawodniczki bardzo ładnie w tej rywalizacji wypadają i budza zainteresowanie profesjonalnych trenerów w klubach. Od tych rozgrywek na poziomie szkoły podstawowej później obserwuje się te talenty i kieruje do odpowiednich klubów, do odpowiednich trenerów aby mogły uzyskiwać najlepsze wyniki sportowe. „Liczę, że może już niedługo w kadrze narodowej Polski, a czemu nie, znajdzie się jakaś Twardogórzanka” – wyraził nadzieję burmistrz. Pogratulował dyrektorowi GOSIR-u Janowi Świeradowi świetnej organizacji tego siatkarskiego wydarzenia, którą docenili nasi goście uczestniczący w turnieju.
Burmistrz uczestniczył w walnych zebraniach Spółdzielni Mieszkaniowej i HPS SCH. Na tych spotkaniach mieszkańcy dzielili się swoimi problemami. Pytali o wiele rzeczy, które są realizowane, tych które chcieliby widzieć w realizacji. Zaznajomił się z kondycją tych jednostek, z ich problemami , Złożył też deklaracja współpracy.
Przypomniał też o podejmowanych działaniach, w tym w zakresie wykupu gruntów, które mają zaowocować
poszerzeniem cmentarza komunalnego. Jest to konieczne z jednej strony dlatego, że dotychczasowa jego wolna powierzchnia się kurczy. Jeśli tego nie zrobimy to może nam grozić to co się dzieje wokół terenów przy składowisku odpadów w Grabownie Wielkim tj. nawet zabranie tych gruntów a może nawet konieczności wykupu tych gruntach po niekorzystnych, wynikających z wyceny kwotach.
Burmistrz wziął 22 i 23 czerwca udział w
konwencie wójtów i burmistrzów z terenu byłego województwa wrocławskiego. Jest to takie wolne zrzeszenie w ramach którego mają być poruszane problemy gmin. W tej chwili najpilniejszym tematem jest współpraca z Wojewodą Dolnośląskim i Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego, aby można byłoby w jak najszerszym zakresie skorzystać ze środków unijnych w nowej perspektywie. T e plany nie są jeszcze zatwierdzone. W okresie wczesno jesiennym, może już od początku września, rozpoczną się pierwsze konkursy. Chcemy być gotowi do startu po te pieniądze.
Burmistrz wziął udział kilkudniowym w
wyjeździe studyjnym do Irlandii, który został zorganizowany przez Stowarzyszenie partnerstwo dla Doliny Baryczy. Celem było zapoznanie się z doświadczeniami Irlandczyków z doświadczeniami związanym z realizacją projektów w ramach tzw.” Programu „Lider”. Ścieżka Drogoszowice-Sosnówka, czy remont pałacu w Goszczu zostały dofinansowane z pieniędzy pochodzącymi z tego źródła. Koszty tego wyjazdu pokryło stowarzyszenie. Z tego wyjazdu burmistrz wyniósł wiele ciekawych spostrzeżeń, pomysłów, które być może uda się realizować na naszym terenie.
Jesteśmy na etapie prac koncepcyjnych organizacji d
rogi pomiędzy ul. Oleśnicką w kierunku na Grabowno Wielkie.
- zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Samodzielnego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze za rok 2014,
- zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego Biblioteki Publicznej Miasta
i Gminy Twardogóra za rok 2014,
- udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Twardogóra absolutorium z tytułu wykonania budżetu na 2014 rok,
- zmian budżetu i w budżecie gminy na rok 2015,
- zmiany Uchwały Nr II.11.2014 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Twardogóra,
- udzielenia dotacji celowej dla Rzymsko – Katolickiej Parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Bukowicach na dofinansowanie robót budowlanych przy kaplicy cmentarnej w Grabownie Małym,
- zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych i ustalenia jej przebiegu,
- powołania zespołu do zaopiniowania kandydatów na ławników,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Strategii i Rozwoju Rady Miejskiej
w Twardogórze na II – gie półrocze 2015 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Twardogórze
na II – gie półrocze 2015 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetowo - Finansowej Rady Miejskiej
w Twardogórze na II – gie półrocze 2015 roku,
- zatwierdzenia planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Twardogórze na II – gie półrocze 2015 roku,
- udzielenia pomocy finansowej Gminy Twardogóra dla Województwa Dolnośląskiego na wypłatę odszkodowań za nieruchomości przejęte w ramach realizowanego zadania pn.: „Przebudowa pasa drogi wojewódzkiej nr 448 Twardogóra – Chełstówek”
- wyrażenia woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Twardogóra.
Podjęta 16 czerwca uchwała dotyczyła:
- zmiany uchwały nr IV.31.2015 r. z 26.03.2015 r. w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządów wiejskich.