W związku z wejściem w życie od 1 lipca 2013 r. znowelizowanej ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach, która wprowadza rewolucyjne zmiany w postępowaniu z odpadami komunalnymi, twardogórscy radni podjęli pakiet tzw. „uchwał śmieciowych”. Koszty wprowadzenia nowego systemu poniosą mieszkańcy, którzy mogą za odbiór odpadów zapłacić nawet kilkadziesiąt procent
więcej. Podczas sesji wywiązała się długa dyskusja w tej sprawie. Jaki zamysł Dziś odbiór odpadów komunalnych odbywa się przez podmiot posiadający zezwolenie burmistrza. Opłatę z tego tytułu, na podstawie podpisanej umowy z odbiorcą, ponosi każde gospodarstwo domowe według ilości oddanych śmieci. W nowym systemie, to nie właściciel gospodarstwa domowego będzie zawierał umowę z firmą wywożącą odpady, lecz obowiązek ten scedowany jest na Gminę. Autorzy ustawy liczyli, że nikomu nie będzie opłacało się wyrzucanie śmieci do lasu, skoro i tak będzie musiał zapłacić za nie opłatę. Dużo minusów O mankamentach zmian w gospodarce odpadami komunalnymi mówił m.in. burmistrz Jan Dżugaj, na wstępie informując, że funkcjonujące obecnie składowisko w Grabownie Wielkim, od 1 stycznia nie będzie mogło być wykorzystywane, bo prawo tego zabrania. – W nowym systemie odbiorca nie będzie tam mógł składować śmieci, gdyż będzie je musiał zawieźć do składowiska regionalnego. Dziś jest to Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) w Rudnej Wielkiej - 108 km od Twardogóry. Według nowego podziału województwa na Regiony nasza gmina została przypisana do Regionu Północno-Centralnego, w którym obecnie funkcjonuje jedyny RIPOK we wspomnianej Rudnej Wielkiej. Choćby znacznie bliżej, ale w innym województwie np. w Wielkopolsce, znajdowała się taka instalacja, to nie możemy do niej wywozić odpadów. Ponadto gminy nie będą mogły swoim jednostkom lub spółkom zlecać w trybie bezprzetargowym usług w zakresie odbiorów odpadów. Głównym czynnikiem wpływającym na koszt odbioru odpadów komunalnych będzie opłata za przyjęcie do RIPOK-a. Dziś płacimy 110 zł opłaty środowiskowej za składowanie jednej tony odpadów w Grabownie Wielkim. Od 1 stycznia, w Rudnej Wielkiej za tonę śmieci zmieszanych trzeba będzie zapłacić 400 zł od tony. Jest to prawie cztery razy więcej. Obrazowo rzecz ujmując - obecnie, w najczęściej spotykanym pojemniku 110-litrowym udział tej opłaty jest na poziomie 3,40 zł, a od nowego roku wzrośnie do poziomu 10,94 zł. Do czasu powstania większej ilości RIPOK-ów, działanie jednej takiej instalacji w regionie rodzi ryzyko stworzenia monopolu, za który zapłacić będą musieli mieszkańcy gminy. Monopol ważniejszy? Swymi przemyśleniami na ten temat podzielił się również Mieczysław Kowalski, przewodniczący komisji strategii i rozwoju, który przyznał, że im bliżej zmian, tym nasuwa mu się coraz więcej wątpliwości dotyczących samej ustawy. – Kolejny termin jej nowelizacji wyznaczono na 3 stycznia, więc nawet nie wiemy, czy dzisiejsze nasze uchwały nie będą musiały być zmieniane. Autorzy tej ustawy nie do końca poważnie potraktowali samorządy, zakładając im poważne kajdany, poprzez stworzenie monopolu na rynku – powtórzył, ubolewając nad tym, że tak naprawdę ten monopol okazał się ważniejszy od interesu gmin. – Niektóre z nich, jak nasza, mają warunki, możliwości i sprzęt, a teraz zmuszone będą ponosić olbrzymie koszty, związane z likwidacją pewnych rzeczy lub ich wyprzedażą. A zapłaci za to nie kto inny, tylko mieszkańcy. Bez okresu przejściowego – Boli również to, że my dzisiaj nawet nie wiemy, co zrobić z tak potężną kwaterą w Grabownie Wielkim. Może jutro przyjdzie nakaz jej rekultywacji i zamknięcia, co wiązać się będzie z kolejnymi potężnymi nakładami – głos ponownie zabrał burmistrz Jan Dżugaj, dziwiąc się, że ustawodawca w takich przypadkach nie wziął pod uwagę okresu przejściowego w czasie którego nastąpiłoby zapełnienie pojemności składowiska. Witold Szydełko zaproponował skierowanie w tej sprawie protestu do Sejmu. – Jest składowisko, które spełnia wymogi ochrony środowiska, więc dlaczego mamy nasze śmierci wywozić tak daleko? – dziwił się. – Nie dość, że zgodnie z nową ustawą wzrośnie opłata za sam ich odbiór, to jeszcze za transport. – Miło usłyszeć, że nasze składowisko jest na dobrym poziomie i warto z niego korzystać, gdyż w ciągu ostatnich lat częściej spotykam się z zarzutami, że tam istna sodoma i gomora jest - skomentował burmistrz. Warto segregować Co więc ustalili radni w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy? Dokonali wyboru metody naliczania opłaty od mieszkańca, ustalili wysokość stawki takiej opłaty oraz stawki za pojemnik o określonej pojemności dla właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, np. zakładów pracy, instytucji, szkół itp. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla gospodarstw domowych będzie stanowić iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty wynoszącej18,70 zł od osoby. Jeżeli na terenie danej nieruchomości odpady będą segregowane, to od każdej osoby opłata wyniesie 11 zł. Obniżenie opłaty będzie mogło nastąpić na wniosek właściciela nieruchomości, który w deklaracji określi sposób postępowania z odpadami i samodzielnie wyliczy opłatę miesięczną. Od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, a wytwarzających odpady komunalne, miesięczna opłata za gospodarowanie nimi stanowić będzie iloczyn zadeklarowanej liczby odpowiedniej pojemności pojemników z odpadami komunalnymi powstałymi na danej nieruchomości oraz ustalonej stawki opłaty za pojemnik: o pojemności 110 l – 27,20 zł; o pojemności 240 l – 46,20 zł; o pojemności 1100 l – 212,80 zł; o pojemności 7000 l – 1260 zł, worek do 110 l – 27,20 zł. Jeżeli na terenie niezamieszkałych nieruchomości odpady są segregowane i odbierane w sposób selektywny, miesięczna opłata stanowić będzie iloczyn zadeklarowanej liczby odpowiednich pojemników z odpadami komunalnymi oraz ustalonej niższej stawki opłaty , które odpowiednio za pojemnik wynoszą: o pojemności 110 l – 16 zł; o pojemności 240 l – 33 zł; o pojemności 1100 l – 152 zł; o pojemności 7000 l – 900 zł, worek o pojemności do 110 l – 16 zł. W pakiecie uchwał tzw. „śmieciowych” Rada podjęła uchwały ws.: regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Twardogóra, ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
|