top

Strona główna Aktualności Obradowali radni
Obradowali radni
Wtorek, 11 Wrzesień 2012 12:28

XX Sesja Rady MiejskiejPierwsza po wakacjach sesja Rady Miejskiej w Twardogórze odbyła się 6 września. Nie mogło na niej zabraknąć informacji o rozpoczętym niedawno roku szkolnym. I tak, do wszystkich placówkach oświatowych prowadzonych przez gminę uczęszcza łącznie 1540 uczniów, którymi opiekuje się 129 nauczycieli. Do Miejskiego Przedszkola poszło aż 322 dzieci. – Jest to dość pokaźna liczba i niespotykana w ostatnim czasie – podkreślił burmistrz Jan Dżugaj. 247 dzieci przyjęło przedszkole w Twardogórze, zaś 24 i 26 dzieci 5-6 letnich kolejno zerówki przy SP nr 1 i 2 w oddziałach 5-godzinnych.

Nowum w Goszczu
Nowością, stanowiącą wyjście naprzeciw zapotrzebowaniu rodziców, jest 8-godzinny oddział dla 25 dzieci przy SP w Goszczu (do tej pory był 5-godzinny). Do podstawówki tej poszło 171 uczniów (wraz z zerówką), którymi opiekować się będzie 13 nauczycieli. W pozostałych placówkach dane te przedstawiają się następująco: SP nr 1 - 265 uczniów, 18 nauczycieli; SP nr 2 - 267 uczniów i 18 nauczycieli; SP w Grabownie Wielkim - 88 dzieci (w tym uczniowie zerówki) i 10 nauczycieli; Gimnazjum nr 1 - 427 uczniów i 43 nauczycieli.

Zmiana przewoźnika
Wskutek przetargu nieograniczonego wyłoniona została nowa firma przewozowa. Jest nią Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Ostrowie Wielkopolskim.

Jacy dyrektorzy
Jan Dżugaj przypomniał, że w trybie bezkonkursowym powierzył obowiązki dyrektorów: Annie Siwej (Gimnazjum), Marii Lidii Gerus (SP 1), Magdalenie Żerebeckiej (SP Goszcz) i Renacie Szmajek (SP Grabowno). SP nr 2 kieruje od nowego roku szkolnego Edyta Pciak - Rogala, która została wyłoniona z konkursu. Do 2015 r. funkcję dyrektora Miejskiego Przedszkola pełni Anna Wrześniacka.

Wszystko w normie

Radni szczegółowo poinformowani zostali o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2012. Po stronie planowanych dochodów (38 302 145 zł) kształtuje się on na poziomie 19 410 662 zł, co stanowi 50,68 proc. – To wręcz książkowe wykonanie – podkreślił burmistrz. Planowane wydatki (38 515 678 zł) zostały wykonane na poziomie 13 565 400 zł, co daje 35, 22 proc. – Tutaj należałoby jeszcze dodać wszystkie zaangażowane środki w ramach podpisanych kontraktów i wynik przekroczy 50 proc. – poinformował Jan Dżugaj, wyjaśniając, że na 30 czerwca wolnych środków było 5 845 261 zł . – Są na różnych lokatach i w różnych bankach. Tak dla bezpieczeństwa – dodał. Samodzielny Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz Biblioteka Publiczna również wykonały swój budżet za I półrocze na bezpiecznym 50-procentowym poziomie.

Inwestycje i remonty
Na sesji można się było także dowiedzieć, które gminne inwestycje zostały już zakończone, które są w trakcie realizacji, a które dopiero rozpoczną.
• W Grabownie Małym wybudowano chodnik przy drodze powiatowej (od cmentarza do końca wsi). Pieniądze pochodziły z budżetu gminy oraz ze środków z PROW w wysokości 261 863 zł. Całość pochłonęła ponad 433 000 zł.
• Droga transportu rolnego powstała w Domasławicach (w kierunku miejscowości Czwórka). Prawie dwukilometrowy odcinek kosztował 968 930,37 zł, z czego 275 600 zł stanowiło dofinansowanie ze środków wojewódzkich.
• Opracowywany jest projekt techniczny i koncepcja na ścieżkę przyrodniczo-edukacyjną w wąwozie przy centrum oświatowo-sportowym w Twardogórze.
• Trwa rewitalizacja budynków przy ul. Ratuszowej. Ponieważ nie wszyscy zarządcy i właściciele budynków w ciągu tej ulicy zechcieli wejść w program, którego liderem jest gmina, rynek nie będzie stanowił spójnej wyremontowanej całości. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego w kwocie 330 110 zł.
• Dobiega końca przebudowa targowiska przy ul. Wrocławskiej za 1 296 880,91 zł. Kwota ta nieznacznie może jednak być przekroczona, gdyż projektant nie przewidział kilka drobnych kosztów. Na realizację tej inwestycji gmina otrzyma około 1 mln zł pomocy z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Na targowisku wykonane zostanie drugie wejście, z boku, gdzie kiedyś handlowali Azjaci.
• Do odbioru zgłoszona już jest przebudowa ciągu pieszego przy ul. Lipowej w Twardogórze.
• Asfaltowej nawierzchni doczekała się droga na cmentarz w Grabownie Wielkim. Inwestycję tę wykonano za 99 229,62 zł.
• Trwa remont lokalu nr 5 w Drągowie. Inwestycja pochłonie ponad 100 000 zł.
• Niebawem rozpisany zostanie przetarg na wykonanie kanalizacji w Dąbrowie. Jest to zadanie 2-letnie, na które gmina pozyskała dofinansowanie z PROW w wysokości 1 200 000 zł.
• Lada dzień ukończony zostanie projekt na budowę chodnika w ciągu dróg: wojewódzkiej w Chełstówku i powiatowej w Chełstowie.
• Inwestor planuje również ogłosić przetargi na: utwardzenie drogi w Olszówce - wraz z instalacją kanalizacji sanitarnej; oraz na przebudowę ul. Akacjowej w Twardogórze.
• Gmina opracowuje dokumentację na przebudowę skrzyżowania przy policji, które zamieni się w rondo. Inwestycja będzie możliwa do realizacji po zawarciu trójstronnego porozumienia z samorządem województwa i powiatem.
• W planach jest odnowienie i uzupełnienie oznaczeń szlaków turystycznych.
• Opracowywany jest program rewitalizacji zespołu pałacowego w Goszczu - przebudowa fragmentu skrzydła północno-zachodniego na Centrum Edukacyjno-Kulturalno-Turystyczne. Planowana całkowita wartość zadania to 3 049 375 zł. Dofinansowanie wyniesie do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, czyli około 1 500 000 zł. Cel to przywrócenie świetności temu miejscu i przystosowanie go do turystyki kulturowej.

Oferta na lato
Sprawozdanie z realizacji oferty wakacyjnej szczegółowo zdał dyrektor GOSiR-u Jan Świerad, który wymienił wszystkie letnie imprezy zorganizowane przez jego placówkę. Po raz pierwszy w tym roku dzieciom z poszczególnych sołectw stworzono możliwość bezpłatnego dojazdu do kąpieliska w Twardogórze.
mt_ignore
Z dowożenia najliczniej skorzystała młodzież reprezentująca Łazisko, Bukowinkę czy Nową Wieś. Z pozostałych miejscowości autokar wracał prawie pusty. Wspomniane kąpielisko funkcjonowało przez 80 dni, natomiast fizycznie czynne było przez 61. W 2011 działało przez 93 dni, a czynne było przez 70, zaś w 2010 pracowało przez 85 dni, a czynne było przez 53. W tym roku średnia na jeden dzień wyniosła 239, a największa frekwencja w ciągu jednego dnia - 1070 osób (w lipcu). W sumie z obiektu skorzystało około 15 000 osób. Podane na sesji przez dyrektora liczby nie obejmują uczestników obozów i zgrupowań sportowych. Po ich uwzględnieniu ilość korzystających w wakacje z basenu z pewnością przekroczy 16 000.
Mniejsze imprezy sportowo-rekreacyjne systematycznie zabezpieczało trzech pracowników GOSiR-u. Do organizacji imprez większych potrzebnych ich było od 6 do 8.

Przychodnia pod kontrolą
O celach i wynikach kontroli za 2011 r., przeprowadzonej w ośrodku zdrowia od 14 do 22 maja br., mówił Łukasza Gargula, szef zespołu kontrolującego, w którym pracowała jeszcze Joanna Sobiś. Celem kontroli było zbadanie zgodności zakresu i rodzaju wykonanych świadczeń zdrowotnych z zakresem przewidzianym w statucie, z uwzględnieniem udzielanych świadczeń, kwalifikacji pracowników, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną.
mt_ignore
Ustalono, że w 2011 r. ośrodek miał podpisane z NFZ dwie umowy. Pierwszą na udzielane świadczeń w POZ, a drugą na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną. W poradni otolaryngologicznej przyjęto 1 155 pacjentów, a w ginekologiczno-położniczej - 2 359. Poradnia ogólna przyjęła 37 018 osób, poradnia dla dzieci - 13 597, laboratorium wykonało 76 056 badań, poradnia RTG przyjęła 3 978 pacjentów, poradnia EKG - 1466, a USG 1542. Ilość zabiegów w gabinecie zabiegowym wyniosła 44 902. Wykonano 24 149 zabiegów w domu chorego. W ośrodku zdrowia w Goszczu przyjęto 3254 pacjentów i wykonano 22 594 zabiegi, a w Grabownie Wielkim - 2236 pacjentów i wykonano 7 545 zabiegów. Łącznie zatrudnionych było 11 lekarzy, w tym 6 pierwszego kontaktu, 2 w poradni dla dzieci oraz 3 specjalistów. Pielęgniarek zatrudnionych było 12. Jeżeli chodzi o zasób lokalowy, to zespół kontrolny stwierdził, że każde z pomieszczeń było utrzymane w czystości i należytym porządku. – Nie wnieśliśmy żadnych uwag i zastrzeżeń – podsumował swoje wystąpienie Łukasz Gargula, po którym swoim spostrzeżeniem podzielił się Jan Dżugaj. Najpierw przypomniał, jaką ewolucję w ostatnich latach musiała przejść placówka kierowana przez Mirosławę Glabas, a później zaznaczył: – Klimat świadczonych usług leży wyłącznie po stronie relacji międzyludzkich. Jeśli personel medyczny będzie w stosunku do pacjentów miły i grzeczny, to ich satysfakcja z tych usług także będzie większa.

Najistotniejsze uchwały podjęte na sesji dotyczyły:
• zmian budżetu i w budżecie gminy. Dochody zwiększono o 236 544 zł, do kwoty 38 579 495 zł. Wydatki również zwiększono o 236 544 zł, do kwoty 38 793 028 zł.
• nadania statutu Samodzielnemu Zespołowi Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w Twardogórze
• regulaminu korzystania z targowiska
• zarządzenia wyborów uzupełniających do rady sołeckiej w Sądrożycach
• zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla działek w obrębie Drogoszowic i Moszyc.
• powierzenia burmistrzowi uprawnień do ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej stanowiących własność gminy.
Jedyna wprowadzona w dniu obrad uchwała dotyczyła określenia wysokości dziennych stawek opłaty na wyremontowanym targowisku. – Generalnie stawki te są na tym samym poziomie, oprócz definicji powierzchni 12 m kw, której do tej pory nie było, gdyż inna była struktura stanowisk. Dzięki podjęciu tej uchwały, nowe targowisko przy ul. Wrocławskiej będzie mogło zafunkcjonować już na początku października – powiedział burmistrz.

Jakie stawki:
• przy sprzedaży wyrobów rolno-spożywczych w tym płodów rolnych oraz wyrobów drobnych własnej produkcji prowadzonej na stanowisku o powierzchni 2 m kw - 5 zł, 5 m kw - 12 zł, 10 m kw -14 zł; - przy sprzedaży innej niż wyżej wymieniona prowadzonej na stanowisku o powierzchni 2 m kw - 7 zł, 5 m kw - 14 zł, 10 m kw - 28 zł, 12 m kw - 35 zł (wlicza się również powierzchnię zajętą pod zaparkowane samochody oraz przyczepki stanowiące środek transportu osoby handlującej). Powyższe opłaty nie mogą być wyższe niż 728,64 zł.
• za sprzedaż podczas imprez kulturalno - rozrywkowych prowadzoną na powierzchni do 10 m kw - 39 zł; za każdą kolejną rozpoczętą powierzchnię 10 m kw - 39 zł, lecz nie więcej niż 728,64 zł.

aktualizacja: Wtorek, 11 Wrzesień 2012 12:58
 

Wersja strony


Zobacz koniecznie


bottom


Oficjalna strona miasta i gminy - www.twardogora.pl